Den nye databeskyttelsesforordning, der er indført i EU fra maj 2018, har for alvor ændret forbrugernes stilling overfor virksomhederne, når det kommer til databeskyttelse. Forordningen har været flere år undervejs, men den træder i kraft i kølvandet på en række skandaler om kommercielle virksomheders håndtering af personfølsomme data, for eksempel sagen om Facebooks overdragelse af millioner af brugeres personfølsomme data, til firmaet Cambridge Analytica.
En af de brancher, som hvert år behandler personlige oplysninger for tusindvis af danskere, er rejsebranchen, og i denne artikel kan du læse mere om, hvilken betydning den nye forordning har for denne branche.
Hvad betyder forordningen for forbrugerne?
I takt med at en større og større del af vores liv udfolder sig på internettet og andre digitale platforme, er det i stigende grad nødvendigt med denne type af regulering. For os som forbrugere har den stor betydning, fordi vi ofte, uden at tænke over det, overgiver private oplysninger til firmaer via internettet. Det sker bl.a. når vi booker flyrejser og overnatninger.
Med den nye forordning er kravene til hvornår virksomheder må gemme følsomme oplysninger, og hvordan de gemmes, blevet skærpet. Det har konkret betydet, at alle virksomheder – store som små – har måtte bruge tid og ressourcer på at gennemgå deres praksis. For firmaerne selv er reglerne komplicerede, og ofte er det nødvendigt at få hjælp fra et advokatfirma med speciale indenfor området.
Tag kontrol med dine oplysninger
Hvis du selv er interesseret i, hvilke oplysninger rejseselskaber har gemt om dig, har forordningen givet dig en række muligheder. Alle borgere har nemlig ret til at kontakte et firma og bede om indblik, i hvilke oplysninger de har gemt om dig. Du har samtidig ret til at få ændret disse, hvis de er forkerte, eller helt at få dem slettet. Kontrollen med dine personlige oplysninger er således kun en enkelt mail væk.
Leave a Reply